Livin' THE life - Reisverslag uit Dali, China van Jorgen en Kirsten Elkerbout - WaarBenJij.nu Livin' THE life - Reisverslag uit Dali, China van Jorgen en Kirsten Elkerbout - WaarBenJij.nu

Livin' THE life

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Jorgen en Kirsten

29 Maart 2009 | China, Dali

Hoi allemaal weer!

Weer even een update van onze belevenissen. Vorige week zaten we nog in Luo Yang, nu helemaal aan de andere kant van China in het prachtige Dali, gelegen aan het Er Hui Lake. Maar eerst meer over de afgelopen week.

In Luo Yang hebben we de Longmen Caves bekeken. Honderden, zo niet duizenden buddha's uitgehakt in de rotsen.
Daarna hup, door naar Nanjing...Tja, wat te doen? Op aanraden van het hostel personeel zijn we naar de Purple mountain geweest, waar mooie parken, uitzichten, tombes, tempels etc. zijn. We hebben er relaxed gewandeld.
's Avonds hebben we voor het eerst 'hotpot' gegeten. Wisten wij veel wat dat was. We liepen een overvol restaurant binnen en nietsvermoedend bestelden we chickenwings om ze vervolgens rauw op ons bord te krijgen: WAT?! Gelukkig vallen we als blanke toeristen nogal op en een meisje legde ons uit dat je al je eten in de kokende bak met soep, die in de tafel zit, stopt en dat het zo vanzelf gaar wordt, handig!
Nog zoiets, met stokjes eten gaat alleen maar goed als niemand kijkt, standaard. Maar als je in een restaurant zit met allemaal mensen die naar je kijken, zitten we maar wat aan te klungelen. De druk is TE groot!

Anyway...Door naar Shanghai. Een stad met grote verschillen. Op 'The Bund' heb je prachtig uitzicht op de grootste wolkenkrabbers, die 's avonds met verschillende kleuren verlicht zijn. En dan is het de 'Old Town', waar je een ubertoeristisch shoppinggedeelte hebt en een straatje verder zie je het echte leven vasn de inwoners van dit gedeelte van de stad. Opgepropte straatjes met buitenhangende was en iedereen druk in de weer. Schoonmaken, kaarten, koken, etc. Erg indrukwekkend.
We zijn trouwens ook in de Jinmao toren geweest. Omdat we geen entreegeld wilden betalen besloten we een sluiproute te nemen naar de 87e verdieping. Op slinkse wijze via de 54e verdieping via emergencyexits en liften is het gelukt, yes! Supermooi uitzicht.

Na Shanghai zijn we doorgevlogen naar Kunming en gelijk met de bus door naar Dali gegaan. Vandaag hebben we een rondje Er Hui Lake gedaan op de mountainbike. Een supermooie (ik weet het, alles is supermooi...;)) tocht langs het meer, dwars door dorpjes en de velden. Mensen zijn hard bezig op het land en dragen mooie gekleurde kleren. Lopen met ezels, ossen, grote manden. Het China wat ik me altijd voorstel.
Morgen gaan we door naar Lijiang, de lonely planet beschrijft het als het 'travellers mecca', dus we hopen volgende week weer mooie verhalen voor jullie te hebben.

Nog 1 vraag: Wie kan ons vertellen waarom de kleine kindjes in China geen luier dragen en een groot gat aan de onderkant van hun broek hebben?? Moeders in nette mantelpakjes lijken het geen probleem te vinden om de kinderen op schoot te houden en de kinderen lijken nooit plotseling hun behoefte te doen. Hoe kan dit??!
Iemand vertelde ons dat de kinderen reageren op een fluitje van hun moeder. Yeah right, dat geloven we natuurlijk niet....

Bedankt voor jullie berichtjes. We missen Nederland best wel als het gaat om duidelijkheid en jezelf verstaanbaar maken. En ook het eten thuis! En ook al jullie lieve mensen!

Liefs! Jur en Kis
O, en mijn zus zit op het ogenblik in Thailand omdat ze daar gaat bevallen. Half april zullen we daar ruim twee weken zijn!!

• 29 Maart 2009 - 13:41

Justine:

hey jur en kirsten,

super leuke berichtjes! en t allermooiste is dat jullie nog 2 maanden reizen te gaan hebben toch?!

zijn jullie al op de plek geweest waar r en t wonen?

veel plezier nog!

greetz justine

• 29 Maart 2009 - 14:18

Marc:

Misschien moeten de baby's toestemming hebben van 'de staat' om eens lekker te bouten? Hier nog alles prima, had mezelf vanochtend buitengesloten maar in kanaleneiland blijkt dat geen probleem, haha. Geniet van al het supermoois!

• 29 Maart 2009 - 14:52

Jenny:

He schatties!!

Ik word met de dag meer jaloers als ik al die verhalen lees! Ik wil dat ook allemaal wel zien!! Tja en die broeken met gaten, is dat heel raar dan..... :(

Nou geniet er van en tot mails!!

Kus

• 29 Maart 2009 - 15:26

Tanja:

Na een jaar in China te hebben gewoond weet ik nog steeds niet hoe ze dat doen met zindelijkheidstraining hoor. Ik heb dat van dat fluitje ook wel eens gehoord, maar weet niet precies hoe het werkt.
    Anyway, hoe we ook fluiten, Juda piest gewoon de boel onder als hij geen luier aan heeft.
    Veel plezier in Lijiang (waarvoor ook geldt: vermijd de toeristische plekken en bekijk meer de achterafstraatjes en kleine dorpjes buiten de stad). Tot snel!

• 29 Maart 2009 - 15:57

Leonard En Dorothee:

We kijken elke keer weer uit naar jullie berichten.Fijn om te horen dat het goed gaat met jullie.Wat een belevenissen weer deze week.Vandaag zijn jullie precies vier weken onderweg.Voor ons lijkt het al veel langer, dus voor jullie met al die indrukken lijkt het me moeilijk om alles goed te onthouden wat jullie meemaken.Houden jullie een dagboek bij??
    Lieve schatten, wees voorzichtig, maar bovenal genieten van alles.
    Dikke kus,
    Leonard en Dorothee

• 30 Maart 2009 - 02:11

Dika:

Wat een toffe belevenissen weer! Man wat is de wereld toch groot, je kan zoveel verschillende mooie dingen zien, er is gewoon geen standaard beeld van iets moois. hmmm
    Haha die stokjes, kzie t helemaal voor me!

dikke smakkerd!

• 30 Maart 2009 - 08:12

Timo En Kirsten:

Leuk om weer jullie verhaal te lezen en de foto's te zien.

Jullie muur kan niet op tegen ons nieuwe muurtje. We hebben een nieuw muurtje van 1m lang op ons balkon. Hoe lang is die Chinese muur ook al weer? : )

Groetjes en tot lees!

• 30 Maart 2009 - 08:46

Linda:

Hey Kirsten,

Wat een geweldige verhalen weer! Jullie doen echt megaveel!
    Wel genoeg foto's maken he? Ben heel benieuwd hoe alles daar eruit ziet namelijk.
    Nu nog 2 weken china en dan naar Thailand?
    Nog niet per ongeluk een hond of kat naar binnen gewerkt? Ha, ha!
    Lachen trouwens van die rauwe kippevleugeltjes!

Hee heel veel plezier nog maar!

Liefs van Linda

• 30 Maart 2009 - 09:39

Jesse:

haha,
    great stories!
    Die kinderen met een poep/pis- gat is idd erg wazig! Maar de reden..? Gemakzucht misschien. Hoewel het eten met stokjes ook niet makkelijk is, hmm. Ook in Xian geweest bij het teracotta leger? How bizar he?! Goede tijd daar, leuke foto's! Adioss

• 30 Maart 2009 - 13:24

Edgar:

Hi dudes.. Goed om te lezen dat jullie het leuk hebben en dat alles 'supermooi' is!

Een nederland update: het wordt deze week 15 graden en daar heeft ongeveer de hele bevolking ontzettend behoefte aan. Men is de winter zat en dat is te merken: iedereen, maar dan ook iedereen is depressief geworden. Het Nederlandse straatbeeld is behoorlijk veranderd: overal maakt men ruzie en zijn er gevechten om niks. Men is prikkelbaar. Nee in Nederland gaat het leven niet gewoon door, alles is hier veranderd sinds jullie weg zijn. Het is misschien niet leuk om te horen, maar ik wil het jullie niet onthouden. Met het goede weer op komst verwacht ik dat het snel weer oke gaat hier..

Veel plezier samen en doe ze de groeten daar!

(p.s. ik geniet erg van je versterker, jurjen. Hij klinkt geweldig!)

• 30 Maart 2009 - 16:21

Laula:

Ja jongens, het straatbeeld is erg veranderd in de afgelopen dagen. Wilders is gestegen in de peilingen en heeft ondanks zijn oppostie-positie verordend dat we allemaal in donkerblauwe pakken moeten lopen. We hebben allemaal een pet op met een grote ster erop. Er is ook van hogerhand een campagne gelanceerd: 'Laat de spreeuw tjielpen, laat de tulp bloeien.' We worden vanaf nu na ons werk verwacht op de tulpenvelden. Het is zwaar, erg zwaar. Foto's komen nog, maar ik weet niet of het lukt ze online te zetten...censuur :(
    Een kameradengroet voor de imperialistische bourgeois-reizigers!

• 30 Maart 2009 - 16:23

Laura:

!!

• 30 Maart 2009 - 19:10

Sjanie :

Wat geweldige verhalen en wat schrijven jullie leuk. Ik vindt het echt prachtig wat jullie doen. leuke foto's en ik blijf je jullie volgen op deze site.
    liefs ( tante) Sjanie

• 31 Maart 2009 - 06:15

Eline:

he lieve familie,
    wat kan het leven toch goed zijn he? reizen jullie ook nog door naar deqin? weg daar naar toe is ook super! we kijken uit naar de 16e! kunnen jullie ons jullie reisdetails nog mailen en moeten wij wat in bankok boeken?

• 31 Maart 2009 - 08:49

Merel:

hi lieve schatten!
    hahaha, dat verhaal met die stokjes, jullie zijn vast een hilarisch stel in de ogen van die chinezen! haha

hier is alles swell, het weer begint wat zonniger te worden, wat erg prettig is.

dat poepen, in india hebben de straat kinderen helemaal geen luiers of broeken uberhaupt. ze poepen gemiddeld 10 minuten nadat ze hebben gegeten of gedronken. op commando dus. de moeders merken dat het zo ver is, hangen de baby's boven de goot en hupsa....opgelost! op gezette tijden dus, extreem znel zinderlijk. de westerse baby's zijn te verwent joh!
    thats all i know

heel veel liefs!

• 31 Maart 2009 - 14:58

Opa En Oma Leersum:

Fijn dat we jullie laatste berichten hebben gezien.We zijn blij dat jullie genieten!
    Liefs,
    Opa en Oma

• 01 April 2009 - 12:53

Jaap:

Hey J&K!
    Heb ook laatst geprobeerd te poepen door een gat in me broek, was geen succes..Maar goed, mooi verhaal weer, erg leuk om te lezen!
    Enjoy!

• 01 April 2009 - 13:48

Pamahouten:

Ongelooflijk zeg, hoeveel mensen jullie website lezen en reageren. Fijn om te zien dat jullie genieten
    Zou Tanja Juda ook zo zindelijk maken als jullie gezien hebben?
    Doei!

• 01 April 2009 - 14:50

Anand & Ruth:

We zijn wat laat met reageren deze week, maar gelukkig vanwege een goede reden: het was zondag en zelfs maandag druk hier! Dinsdag hebben we nog steeds onze vrije dag, dus vandaag zijn de mailtjes pas weer aan de beurt ...
    Overigens begrijpen we ook dat alles supermooi, ...indrukwekkend en ...fantastisch is; we hopen dat dat de hele reis zo zal blijven!
    En jullie volgende bericht kunnen we samen met Lé & Dor lezen ...! Dat is voor ons dan weer superfantastisch. Lieve lui, geniet weer van alles deze week, zorg dat je het in je vezels opzuigt want de rest van je leven wordt nooit meer zo als nu!! gr., A&R

• 14 April 2009 - 16:32

Sanne:

Dat met die kindjes was ons inderdaad ook opgevallen. We zaten in de bus en een moeder hield haar kindje opeens boven het gangpad en na een minuut begon het te plassen, so weird, hoe kan die moeder of dat kind het zo allemaal raden :-s ????